מה כוחה של רשת פייסבוק באמת? אספנו עבורכם 10 נקודות חשובות

פייסבוק

פייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק כבר מזמן אינה רשת חברתית במובן המדוייק של המילה. היא נהפכה לרשת חברתית עסקית במרוצת שנים, במכוון או לא, לאור הרצון של חברות להתחבר בנימה אינטימית יותר ללקוחותיהם. מה שרשתות חברתיות קודמות לא הצליחו לעשות, פייסבוק הגדילו לפאר ולהתהדר בגדול!

מעבר ליכולת שלנו כאנשים פרטיים ואולי אף אנונימיים לתקשר אחד עם השני, באמצעות פייסבוק אנו יכולים להנות ממספר דברים או לשנות תהליכים וסדרי עולם במלוא המובן של המילה. להלן מספר דוגמאות שליקטנו עבורכם המתכון המפולפל המשלב בני אדם אנונימיים עם פייסבוק – הענקית החברתית.

  1. לקבל הנחות ומחירים אטרקטיביים
    כל שעלינו לעשות הוא ללחוץ לייק. פשוט מאד. חברות רבות ברשת, הפנימו את הכוח והיכולת של הרשת להתממשק עם אין ספור גולשים ומשיקות מבצעים מיוחדים אך ורק לחברי פייסבוק. החל בהנחות בעשרות אחוזים וכלה בהגרלות רציניות של מוצרים שווים בהחלט. הייחודיות של פייסבוק ברשת היא היכולת לגלגל שמועות ומסרים בצורה מהירה אף יותר ממפולת שלגים. לכן, אם ברצונכם לנצל את סעיף זה די באיתור מספר חברות גדולות בתחומים שונים (מוצרים, קמעונאות, ביגוד ועוד), הצטרפות כחברים והמתינו למסרים שתקבלו על מבצעים, הנחות ושלל חידונים, פרסים והגרלות. דוגמא אישית שלי: אני מזמין פיצה מחברה מאד ידועה המשקיעה בשיווק ומיתוג בפייסבוק. למה? כי המחירים כה אטרקטיביים שאין באמת מה לחפש בפיצרייה השכונתית.
  2. לחולל מהפכות ולהפיל עריצים
    כולנו יודעים את אחריתם של הרודנים הגדולים בעולם הערבי. אט אט הם נופלים להם מכסאם ואינם אטרקטיביים עוד בעיני העם. שימו לב מה קרה בחודשים האחרונים. מובארק נפל, נשיא תוניסיה נפל. קדאפי בדרכו ליפול וכן גם אסד והנשיא התימני ועוד ועוד. כל זה קורה כתוצאה מהפצת הבשורה של אדם בודד למיליוני חברי פייסבוק או רשת חברתית אחרת. ממש לא משנה אם אתה אדם בודד ואנונימי, אם הצדק עמך ורבים (יותר נכון מליונים), מזדהים עם מצבך, הרי שהשמועה תתפזר כמו אש בשדה קוצים. והתוצאה: טוב אנחנו יודעים מה קורה למשל בעולם הערבי.
  3. להכיר בני זוג חדשים
    איזה אתר הכרויות הוא הכי גדול בעיניכם? פייסבוק לוקח את כל הקופה. מי מאיתנו לא טורח מדי פעם לבדוק בפייסבוק אהבות ישנות, אהבות חדשות, נוסטלגיות וכדומה. זה פשוט מאד כי כולם שם והמידע חוגג לו ונגיש גם באמצעות מנועי החיפוש. אני מכיר אנשים רבים שהפכו את הפלטפורמה הזו לכלי אדיר להתחלה עם בחורות. ישנן אסטרטגיות, יכולות, שיטות ונקודות למחשבה שכדאי ליישם כשיוצאים למשימה. בסופו של דבר, ייתכן מאד והטרדת יתר תגרום לסגירת הפרופיל, אבל, במקרים רבים, אהבות חדשות או זוגיות יכולות לפרוח להן הודות לפרסום מסרון קטנטן על הקיר.
  4. לקרוא להשמדת ישראל
    כשם שמברכים על הטובה כך מברכים על הרעה. ככה חז"ל אומרים וככה צריך לעשות. מעבר לפוטנציאל החיובי של פייסבוק בכל הזירות (שיווקית, מכירתית, עסקית, חברתית וכו), ישנו פוטנציאל אפל ומרושע. לא מזמן פייסבוק סגרו קבוצה אשר מנתה 300,000! חברים מכל העולם הקוראת חד משמעית להשמדת ישראל. אם רודנים נופלים, מה אנחנו נגיד. הפוטנציאל ההרסני של קבוצה כזו הוא מצמרר מזל שמארק צוקרברג (היהודי) סגר את הקבוצה לאחר שקיבל טלפון משר החוץ הישראלי; אחרת, מי יודע איפה היינו היום?
  5. לגרום לדיכאון ובעיות נפשיות
    אני כל בוקר קורא עיתון שאני מקבל בחינם בתחנת הרכבת. ולא פעם ולא פעמיים ולעזאזל גם לא שלוש וארבע וחמש (ושש.. וכן הלאה) אני קורא שעוד ילדה נפלה למסכת עינויים מצד בני כיתתה באמצעות פייסבוק, ועוד ילד לא רוצה לצאת מהבית מחשש לחייו כי מתנכלים לו בפייסבוק, ועוד ילדון אינו רוצה לחזור לבית הספר כי הילדים בבית הספר עשו עליו חרם אז הוריו שוברים את הראש לאיזה בית ספר להעביר אותו כי ידי הנהלת בית הספר כבולות (או שהם מפחדים שגם להם יתנכלו באמצעות פייסבוק, מי יודע…), ועוד סיפורים רבים. הכוח החברתי של פייסבוק לעיתים מנותב לצד השלילי כפי שאנו יודעים.
  6. להקים מחאה סביב תאגידי ענק
    יש לי חבר שחוייב על ידי חברת סלולר (לא משנה מי) במשך כחצי שנה סתם, כי איזו פקידה שם טעתה. במקום ללחוץ DELTE היא לחצה ENTER. קורה. גם לי קורה. הבעיה היא, שהוא לא הצליח לדבר עם אף אחד. שלא לדבר על זיכוי רטרו חצי שנה. לכן, הגדיל החבר שלי לעשות ופנה לחברו ומשגבו בעת צרה. לא ברק אובמה, אלא פייסבוק. הוא נכנס לדף העסקי של אותה חברת סלולר, לחץ לייק (לא בגלל שהוא אוהב אותם) אלא בגלל שהוא רצה גישה לקיר שלהם. בו בזמן, הוא כתב מכתב מחאתי קורע לב כנגד אותה חברה והעוול שנגרם לו. את המכתב הוא פרסם בקיר של אותה חברה. לאחר מספר דקות, אנשים התחילו לעשות לייק לפרסום, אנשים שמזדהים עם מצבו (בינינו, מי לא אכל אותה לפחות פעם אחת מחברת סלולר כלשהי) והמצב יצא משליטה. לייקים עפו להם לכל עבר, תגובות ומה לא. כבר באותו יום הוא קיבל טלפון מנציג החברה שהרגיע אותו ודאג באופן אישי שהוא יפוצה. מה היינו עושים בלי פייסבוק?!
  7. לקבוע צו אופנה וסטייל
    לא מזמן הייתי בכנס אינטרנטי באחד המלונות בארץ ובפאנל השתתפו בכירים מעולם האינטרנט, יזמים ואנשי שיווק שונים. צדה עיני ילדה אחת בגיל העשרה שעשתה, אני מאמין, רושם על כל הנוכחים ביכולות שלה להכתיב צו אופנה והסטייל של היום ככל העולה על רוחה. כתוצאה מכך, חברים רבים נענים לתפיסתה, מגיבים ומיישמים את הטיפים והרעיונות שלה ומתלבשים בהתאם. כמו כן, חברות אופנה רבות, החלו לעקוב אחר חשבונה בפייסבוק ולהתאים את צו האופנה שלהם לצו האופנה שלה. הזוי, לא? עכשיו תשמעו משהו. במקום לבזבז מליונים על פרסום ברדיו, ובטלויזיה על סוגי האופנה החדשים, התברר שיותר כלכלית (ובצדק) פשוט להיכנס לפרופיל של אותה ילדה, לראות מה כולם אוהבים מבחינת סטייל, ולהתאים את צו האופנה לפי דרישותיהם.
  8. לעזור לזולת
    פסח בפתח. אתם יודעים כמה עמותות וארגוני חסד זקוקים לתרומות עבור אנשים מיעוטי יכולת? להגיד המון זה נשמע ממש קצת… בכל אופן, חברות רבות מתארגנות בפייסבוק לאיסוף התרומות הגדול. באמצעות מהלך אחד מבריק ניתן לגייס תרומות לא רק עבור קמחא דפסחא אלא עבור שירותים הומניים אחרים כגון: עזרה בגיוס כספים למימיון ניתוחים יקרים בארץ ובחו"ל, מציאת תורמי איברים מתאימים, תרומות דם, עזרה במקרים של אסונות טבע ומה לא.
  9. לנהל את העסק הצורה אפקטיבית יותר
    באמצעות פייסבוק ניתן לקבוע מי יהיה קהל היעד שלי, למי אני רוצה לפרסם ולמי בסופו של דבר אני אמכור. חברות רבות כבר החלו בהכנסת העסק שלהם לתוך הפרופיל העסקי. בין אם מדובר בחוג לקוחות, בניית אתר בפייסבוק הזהה לאתר שלהם, יצירת מערך תגובות ושיח עם לקוחותיהם ו\או לקוחות פוטניצאלים ומתן מענה אנושי בזמן אמת באמצעות הפרופיל. מדהים כמה שזה עובד.
  10. לנצל את פייסבוק לצורכי שיווק אום-ליין
    במובנים טכנולוגיים, ניתן להיעזר בפייסבוק לצורכי השיווק והקידום שלנו באינטרנט. החשיבות של פייסבוק בעולם רק עולה וכמו שאני מבין זאת וגם אתם, גם גוגל מבינים זאת. ולכן הם הודיעו (מאט קאטס, יותר נכון) קבל עם ועולם, שהם לוקחים בחשבון פעילויות של עסקים ברשתות חברתיות ומיישמים זאת באלוגריתמים של מנועי החיפוש. דהיינו, אם אתם עושים קידום אתרים באינטרנט, כדאי מאד להתחיל להעביר טראפיק לאתר באמצעות פייסבוק.

אני מניח שישנם עוד עשרות פרמטרים ייחודיים המקנים לפייסבוק את כוחו העצום. אם יש לכם רעיונות נוספים, אני אשמח לשמוע ולעדכן בבלוג.